Vasten en sporten zijn gezond

Vasten is gezond. In Duitsland weten ze dat al meer dan honderd jaar. Daar wordt savanten ingezet om chronische ziekten als diabetes en obesitas te behandelen. Ook allergieën en andere verstoringen van het immuunsysteem hebben volgens veel artsen baat bij het zogenoemde ‘heiligsten’.

Ook sportvasten is een vorm van heilfasten: het protocol is gebaseerd op de vastenkuren die in Duitsland bekend zijn. Net als bij deze kuren kennen we bij Sportvasten:

  • Afbouwdagen om je lichaam te laten wennen aan minder voeding.
  • Sapvastendagen om je lichaam en brein in een andere stofwisselingsrand te brengen.
  • Opbouwdagen om je lichaam opnieuw te laten wennen aan voeding.

Jammer genoeg is veel wetenschappelijk onderzoek gebaseerd op kuren zonder af- en opbouwdagen. Ook worden er geen voedingssupplementen gebruikt. Hierdoor komen niet alleen meer bijwerkingen voor, maar zijn deze kuren ook onnodig zwaar. Toch zijn er steeds meer studies die de gezondheidseffecten van vasten aantonen. Verwacht echter geen blijvend effect van een eenmalige vastenkuur. Je stofwisseling keer terug zodra je weer ‘gewoon’ gaat eten volgens je oude voedingspatroon.

Het doel van sportvasten is om je stofwisseling duurzaam te herprogrammeren door je spieren in een hogere vetverbrandingsstand te brengen.

Daarbij maken we gebruik van het verschijnsel ‘spiergeheugen’. Als je ooit op een bepaald trainingsniveau hebt gepresteerd, kun je dit niveau met relatief weinig training onderhouden (blijven sporten) of opnieuw oproepen (korte vastenkuren). Dit zijn kenmerken van spiergeheugen.

Een bokser die in zijn jonge jaren veel gebokst heeft, zal nooit meer vanaf nul hoeven te beginnen, ook al doet hij tien jaar niets. Het zit in zijn stofwisseling geprogrammeerd. Ook zal een ex-bokser na een paar weken training veel sneller vooruit gaan dan iemand die voor het eerst gaat boksen. Sportvasten creëert ook zo’n geheugen, maar dan een geheugen waardoor je makkelijker switcht naar de vetverbranding. Heb je eenmaal een complete tiendaagse Sportvastenkuur gedaan, dan kun je je lichaam met een mini kuur van enkele dagen snel opnieuw in de vetverbrandingsstand brengen.

Het grote verschil met de heilfastenkuren in Duitsland – waarbij wel wordt bewogen, maar niet echt wordt getraind – zit in de unieke combinatie van vasten en trainen. Zo geeft Sportvasten je een handvat om de rest van je leven met relatief kleine inspanningen de kenmerken van een ‘vetverbrander’ te behouden en de resultaten van het vasten langdurig te onderhouden.

Ervaringen met sportvasten laten verschillende gezondheidseffecten zien:

  • een lager cholesterolgehalte;
  • een lagere bloeddruk;
  • een betere suikerstofwisseling;
  • minder ontstekingen (zoals artritis)
  • een betere darmfunctie;
  • minder spierpijn en spierklachten;
  • een betere stemming.

Andere gezondheidseffecten die wetenschappers vonden in studies naar vastenkuren zijn een lager risico op hart- en vaatziekten, minder kans diabetes, een betere bescherming tegen overgewicht en een beter immuunsysteem.

Let op: veel van de bovengenoemde mogelijke voordelen van sportvasten moeten nog nader worden onderzocht, voordat sportvasten eventueel ingezet kan worden als therapie bij gezondheidsklachten. Op dit moment weten we nog onvoldoende in welke omstandigheden Sportvasten bij specifieke gezondheidsklachten kan helpen. Voorlopig is Sportvasten daarom een trainings- en lifestyleprogramma, dat zorgt voor een betere deurconditie en een lager gewicht.

Wil jij aan de slag met je gezondheid en profiteren van de voordelen van een betere vetverbranding? Geef je dan vrijblijvend via de onderstaande velden op voor de nieuwe groep die start op donderdag 02 juli.